Det var förstås tråkigt att lämna Narima, Koh Lanta och
Thailand. Den här resan blev verkligen lyckad. Höjdpunkten var förstås att vara
med under Per & Nikkis bröllop och fest i Bangkok men det var också
underbart att komma ut till kusten.
I måndags (19 jan) började resan mot
Sverige. Med minibuss, flyg, pendeltåg och buss blev vi efter 30 timmar varmt
mottagna av Gitte i Trosa. Vädret var kallt och snöigt. Fantastiskt att komma
till dukat bord med plättar och blåbärssylt. Vedspisen var tänd och värmde.
Kaffet smakade kaffe. Vilmer och Ebbe fann sig snabbt i den nya miljön och
började omedelbart bygga tågbana. De fann sig också i det nya klimatet. Det var
inga problem att byta byggmaterial, från varm sand till kall snö. Till slut
fick vi ordning på en snögubbe som nästan var lika lång som pappa Peter.
|
Invägning på Krabi flygplats |
|
Löparbana med målkudde i loungen på flygplatsen i Bangkok |
|
På Arlanda och redo att möta vintern |
|
Ebbe, snögubben, Peter och Vilmer. |
Roligt med snö och riktig vinter men det var inte detta
väder vi vuxna hade önskat. Oron inför bilresan till England (utan dubbade
däck) med vår absolut fullpackade bil (endast förarsätet är fritt) växte i takt
med att väderprognoserna uppdaterades. Lyckligtvis hann jag (=Peter) med att
träffa storfamiljens nytillskott Lena innan avresan. Under några timmar fick
jag träffa denna fantastiskt söta lilla flicka och min syster Kajsa, den stolta
och superskickliga mamman. Jag ser fram mot att träffa André och storebror
Edvin senare. Elin, Ebbe och Vilmer får troligtvis möjlighet att träffa sin nya
kusin nu i helgen om Vilmer slutar snora.
|
Hönorna i Trosa verkade inte heller helt nöjda med snön |
Tidigt på torsdag morgon gjorde jag ett försök att komma
iväg men bilen blev stående efter slirande i blötsnön. Några timmar senare när
snöfallet lugnat sig något kom jag dock iväg. Det blev en utmanade körning men
det gick bra. Den fastsurrade sängen på taket och cyklarna där bak satt perfekt
kvar i snålblåsten. Det var en enorm lättnad att rulla in i den snöfria hamnen
i Helsingborg. Eftermiddags-solen tittade fram när jag närmade mig Helsingborg
och min tolkning var att det varslade om att vädret nu skulle sluta ställa till
problem. Mycket riktigt. Den fortsatta resan har varit problemfri. Det var bara
en smula långtråkigt. Jag är inte avundsjuk på de chaufförer som varje dag
sitter och kör långtradare kors och tvärs genom Europa.
|
Redo för avresa |
|
På Lundagatan i Trosa med farmor Gitte |
|
Alltså, kan jag både köra spark och använda cyklopet ...men inte samtidigt |
Nu (lördag fm, 24 jan) sitter jag på färjeterminalen i
Dunkerque och väntar på att få köra ombord med vårt ekipage. I natt bodde jag
på Blauwkasteelhof Bed and Breakfast ute på landsbygden nära Oostende. I morse
fick jag en pratstund med den sympatiske belgiske bonden i 70-årsåldern. Efter
en del nyfiket frågande fick jag höra en fascinerande historia om hans gård.
Den har varit i familjens ägo under minst tre generationer. Nu oroar han sig
lite över huruvida hans något arbetsskygga barn verkligen ska orka ta över
verksamheten. Det mer intressanta var att några hundra meter från gården finns
fundamentet till ’Lange Max’ kvar. Det var tydligen en enorm tysk artilleripjäs
som under första världskriget kontinuerligt sköt mot sydväst. Elden besvarades
hela tiden av en motsvarande fransk/brittisk pjäs placerad i Dunkerque. Under
detta krig såg man från Blauwkasteelhof sällan solen för så snart vädret
klarnade, lade tyskarna hela området i rök för att dölja Lange Max exakta
position. Ingen av sidorna lyckades under fyra år träffa sin antagonistiska
kanon. Efter kriget smälte tyskarna ner Lange Max medan kanonen i Dunkerque
tydligen fortfarande finns kvar monterad på sin originella bit järnväg. Under
andra världskriget var gården efter evakueringen av Dunkerque flitigt använd av
tyskarna som förläggning för soldater. Tydligen blev soldaterna tokiga av
grodorna i åkerns diken. De hände att soldaterna ibland gick ut mitt i natten
och sköt hejdlöst rakt ner i vattnet i hopp om att få tyst på kväkandet. De
plundrade även en musikaffär i Oostende på ”stenkakor”. Istället för att lyssna
på musik användes skivorna till att kasta frisbee i bäckarna i hopp om att döda
några grodor. Tyskarna må ha varit effektiva på många former av avlivningar under
andra världskriget men grodorna fick de inte tyst på berättade min nyvunne vän.
|
Ljuset i Helsingborg på torsdag eftermiddag. Första gången solen dök upp efter att vi kom till Sverige i tisdags morse. |
|
Den belgiske kalven på Blauwkesteelhof som väckte Peter |
|
Fullpackad UJY Fårrd med säng på taket och två cyklar på dragkroken väntar i Dunkerque |
Nu är det dags att köra ombord på färjan. Det ska verkligen
bli spännande att om några timmar få nycklarna till vårt nya temporära hem som
har följande adress:
c/o
McMullen, 21 Copthorne Avenue, Bromley, Kent, BR2 8NW, UK
|
Dovers vita klippor hägrar. Jag har nyttat deras namn sen 1986 och äntligen fick jag se dem. Nu fortsätter vårt äventyr i England.
| |
|
Vi stegar vidare! |
Vågat å brasa Ford fikus ner på kontinenten med sommarskor... :) Nåväl skönt att det gick fint. Hoppas ni får en bra start på Ö-livet. Tycker ni är grymma som provar livet. Vi ska försöka hålla ställningarna på djävulsberget under tiden. Spelar in alla "på spåret" så kan vi sträcktitta och äta pizza när ni kommer hem.
SvaraRaderaTills dess har jag (pär) lovat att jobba mindre och prioritera aktivitet med stämpeln "medelålderskris" vilket innebär cykelintervaller kl.06.
Kram på er från oss!
Ö-livet har börjat fint trots snålblåst och fukt. Storstaden känns inte längre främmande. Vi försöker följa på spåret men det slirar redan. Ser fram mot att ta igen i sommar tillsammans med er, pizza, mindre jobb och intervaller (kanske inte kl 06). Kram
SvaraRadera